Glemt brukernavn/passord? Send FYSIOTRIM GLEMT til 2440

CROSSFIT TIL ØRSKOG!

MELD DEG PÅ NYBEGYNNERKURS!

Fysiotrimmen AS starter nå eget CrossFit-senter i Liedbygget!! CrossFit Ørskog blir norges fjortende CrossFit-box. CrossFit har de siste årene hatt en eksplosiv vekst verden over! Det er en grunn til det og vi vil anbefale alle som ønsker å komme i toppform på rekordtid å ta turen innom CrossFit Ørskog å bli med på en av våre gratis Introtimer. Øktene er morsomme og krevende, men alle kan være med uansett fysisk form da vi skalerer og tilpasser øvelsene til hver enkelt deltaker. Crossfit Ørskog er tilknyttet Fysiotrimmen AS, men er et selvstendig konsept og fungerer således som et eget "senter i senteret". Det innbærer at det vil bli egne medlemsavgifter for å delta. Prisene vil være noe høyere enn vanlig medlemsskap ved Fysiotrimmen AS. Dette fordi Crossfit er kunnskaps og ressurskrevende og innebærer tettere oppfølging og coaching fra våre instruktører. Til gjengjeld vil du få en unik treningsopplevelse som aldri blir kjedelig og er ekstremt artig og motiverende. For å bli medlem hos Crossfit Ørskog må du gjennom et obligatorisk Nybegynnerkurs som går over 4 timer. Dette kan på mange måter sammenlignes med 4 timer med personlig trener da vi kjører små grupper med få deltakere av gangen. Du vil få en grundig teoretisk og teknisk innføring i CrossFitkonseptet og lære grunnleggende prinsipper og øvelser. Dette er viktig for å mestre teknikk og trene på en trygg og effektiv måte!! Etterhvert som du blir bedre og vil prøve nye og mer avanserte økter og øvelser vil vi arrangere flere kurs etter et 4 trinns nivå system. Når du er medlem på Crossfit Ørskog er du også automatisk medlem av Fysiotrimmen AS og kan ta del i våre øvrige treningstilbud. Familierabatter på treningsstudioet vil fremdeles gjelde. Feks vil familiemedlem/samboer til en som har medlemsskap på Crossfitstudioet beholde sine rabatter ved Fysiotrimmen for vanlig medlemsskap. Se også www.crossfit.com for mer om CrossFit

PRISER:

Ingen innmeldingsavgift

NYBEGYNNERKURS: 500.-

MEDLEMSAVGIFT, AVTALEGIRO 12 MND BINDING:ORDINÆR 590.-
(490.- STUDENT).
MEDLEMSAVGIFT, AVTALEGIRO 6 MND BINDING ORDINÆR: 790 .-
(690.- STUDENT)
MEDLEMSAVGIFT, 1 MND ORDINÆR 890.-
(790.- STUDENT)

Vi tar imot bestillinger på de første nybegynnerkursene nå! send mail til sigurdg@mimer.no eller skriv en melding til oss på CrossFit Ørskog sin Facebookside. Du kan også ringe 40244405. Max 10 deltakere pr kurs! !! Første kurs starter mandag 18 mars og avvikles på kveldstid. For påmelding kontakt oss på mail: sigurdg@mimer.no, telefon 40244405 eller via facebooksiden til CrossFit Ørskog :)

Alle medlemsskap krever gjennomført Nybegynnerkurs!Husk at du må være medlem hos Crossfit Ørskog for å kunne delta på nybegynnerkurset! Hvis du allerede har kjennskap til Crossfit fra tidligere kan du ta en screening test for å se om du har nok kunnskap til å stå over nybegynnerkurset. Det er også mulig å ta et personlig intensivkurs 1 til 1 med en sertifisert crossfit coach.

HVA ER CROSSFIT??

Crossfit ble grunnlagt av tidligere gymnast Greg Glassman i Santa Cruz California i 1995. Glassman ønsket å skape et mest mulig komplett fitnessprogram som skulle ivareta alle fysiske egenskaper. Ved å hente elementer fra turn, styrkeløft, vektløfting og diverse utholdenhetsidretter og kombinere disse på et utall forskjellige måter oppnådde han nettopp det. Greg Glassman var også den første til å skape en meningsfull og målbar definisjon av begrepet Fitness. Han definerte det som

« Increased work capacity across broad time and modal domains».

Increased work capacity: (Økt arbeidskapasitet): Evne til å utføre et størst mulig fysisk arbeid i et gitt tidsrom.

Broad time: (over forkjellige tidsrom): fra korte høyintensitetsintervaller med kroppsvekt og/eller bruk av diverse hjelpemidler som frivekter, turnringer, medisinballer, klatretau, hoppetau,hoppekasser, kettlebells etc etc, til langvarige utholdenhetskrevende øvelser feks å løpe maraton eller å ro/sykle/svømme lange distanser.

Modal domains: (Mange forskjellige aktiviteter): feks roing, løping, vektløfting, styrkeløft, et utall kroppsvektbaserte øvelser etc.

I CF ønsker vi ikke å spesialisere oss (å bli ekstremt god på en bestemt ting) men å mestre alle mulige fysiske utfordringer. En god Crossfitutøver skal kunne prestere bra i alle idretter og overføre sine opparbeidede evner til det daglige liv. For å illustrere dette definere Greg Glassman «10 generelle fysiske egenskaper» som Crossfit konseptet søker å optimalisere:

De ti generelle fysiske egenskapene hos et menneske:

1. Kardiovaskulære/respiratorisk utholdenhet- kroppens evne til å samle, ta opp og transportere oksygen

2. Utholdenhet- kroppens evne til å ta opp, transportere, lagre og utnytte energi.

3. Styrke- en muskulær enhet,kombinasjon av muskulære enheters evne til å produsere kraft.

4. Fleksibilitet- evnen til å maksimere bevegelsesutslaget i et ledd.

5. Effekt- en muskuler enhet, kombinasjon av muskulære enheter til å utvikle maksimal kraft på kort tid.

6. Hurtighet- evnen til å minimere tiden på gjentatte repetisjoner

7. Koordinasjon- evnen til å kombinere flere distinkte bevegelsesmønster til en enkel distinkt bevegelse.

8. Agility- evnen til å minimere overgangen mellom et bevegelsesmønster til et annet.

9. Balanse- kroppens evne til å plassere kroppens tyngdepunkt i forhold til støtte flaten.

10. Presisjon- evnen til å kontrollere bevegelse i en gitt rettning med en gitt intesitet.

Dersom en idrettsutøver har alle disse egenskapene, og mestrer de kan de også hevde seg i Crossfit Games, og kjempe om tittelen “Worlds Fittest”. (kilde www.unbroken.no)



Crossfit defineres som:

«Konstant varierte funksjonelle bevegelser utført med høy intensitet».

Intensitet = Kraft x distanse delt på tid eller enkelere sagt: Hvor mye arbeid eller kraftutvikling man kan skape i et gitt tidsrom. På bakgrunn av dette kan man enkelte måle effekten av det vi gjør i en Crossfitøkt.

Funksjonelle øvelser: I CF bruker vi kun helkroppsbevegelser som er naturlige og har god overførbarhet til det daglige liv. Feks: løfte, skyve, dra, hoppe, klatre, løpe, kaste. Du vil ikke finne maskiner med vektmagasin eller se isolasjonsøvelser som feks bicepscurl på et Crossfitgym.

Konstant varierte: Når du er medlem i en Crossfitbox vil du aldri oppleve at en økt er lik fra en dag til den neste. Øktene og øvelsene varierer hele tiden i lengde og intensitet. Det er nettopp dette som gjør CF så utrolig gøy og motiverende. Selv om treningen er konstant variert er det likevel et system i det. Etterhvert som du blir mer kjent med Crossfit vil du lære deg å programmere selv. På den måten kan du feks legge mer vekt på dine svakheter og i perioder prioritere bestemte ting du ønsker å forbedre deg på. Kanskje vil du øke din maksstyrke, klare å ro 10.000 meter på kortest mulig tid eller lære deg å stå eller gå på hendene. Ingenting slår følelsen av å sette personlig rekord i en av de mange forhåndsdefinerte «benchmark øktene» du finner i Crossfit eller å klare en ny ting du ikke har klart før!!

Et annet meget viktig punkt med Crossfit er fellesskapet med de andre medlemmene i boxen. Crossfit gjør at mennesker knytter bånd, ved å jobbe sammen og motivere hverandre til å yte deres beste hver gang! Det er vitenskapelig bevist at det å trene målrettet sammen med andre øker effektiviteten!